اسپیسر ؛ اسپیسر پلاستیکی ؛ اسپیسر بتن

ارائه انواع اسپیسر واتراستاپ افزودنی های بتن روغن قالب پوکه معدنی با کیفیت متفاوت در کشور

اسپیسر ؛ اسپیسر پلاستیکی ؛ اسپیسر بتن

ارائه انواع اسپیسر واتراستاپ افزودنی های بتن روغن قالب پوکه معدنی با کیفیت متفاوت در کشور

آشنایی با انواع اسپیسر

اسپیسر ها میتوانند از سه نوع ماده اصلی ساخته شوند : پلاستیک ، موادسیمانی و مفتول های فولادی . مواد ساخت باید دوام یکسانی هنگام قرار گیری در بتن داشته باشند . 

 اسپیسر نباید هیچ آسیبی برای بتن یا آرماتور ایجاد کند.

 اسپیسر گیره دار: اسپیسری که طراحی عملکرد گیره بخش اصلی طراحی آن است .

 اسپیسر های گیره دار معمولا از پلاستیک ساخته میشوند .
اسپیسر سیمی:
اسپیسری که به وسیله بست سیمی به آرماتور متصل میشود . اسپیسرهای سیمی معمولا سیمانی هستند .
دارای اندازه های 10 تا 300 میلیمتر هستند و معمولا از جنس سیم فولادی و منطبق بر BS 4482 میباشند . معمولا در مهار آرماتورهای افقی فوقانی یا برای جدا کردن آرماتورهای قائم در دیوارها استفاده میشود .چیرها میتوانند به صورت منفرد ، به هم پیوسته ، یا دایرهای باشند .
چیرهای منفرد چیرهایی که  با ارتفاع 51 تا 300 میلیمتر ساخته میشوند و برای مهار آرماتورها در یک نقطه به کار میروند .  چیرهای پیوسته :
چیرهایی که برای ایجاد خط مستقیم تکیه گاهی با یک ارتفاع ثابت به کار می رود و معمولا دارای ارتفاعی بین 51 تا 300 میلی متر است .
تبصره : چیرهای پیوسته معمولا دارای حداکثر طول 2 متر هستند .

 چیر دایره ای : چیر فولادی که به صورت صاف به کارگاه منتقل شده و در محل به شکل دایرهای تبدیل میشود . 

 ملزومات اسپیسر های غیر سیمانی :

اسپیسر های غیرسیمانی باید طوری باشند که هر مقطع عمود بر میلگرد حداقل دارای % 21 فضای خالی باشد .

3.1 : ملزومات اسپیسر های فولادی:

نمونه مکعبی ملاتی که برای که برای تهیه اسپیسرهای سیمانی استفاده میشوند هنگامیکه بر اساس BS 1881-108 ، BS1881-11 ،BS 1881-116 به ترتیب ریخته شده ، عمل آوری میشود و تحت آزمایش قرار میگیرد ، باید دارای حداقل مقاومت 29 روزه 10 باشد.

براساس استاندارد BS 8110-1 اسپیسر ها نباید در محل کارگاه ساخته شوند .

 مشخصات چیرهای فولادی :

زمانی که از چیرهای فولادی در سطح خارجی بتن استفاده میشود باید انتهای هر چیر را با یک کلاهک محافظ مانند غلافهای پلاستیکی ، به طول حداقل 50 سانتی متر پوشاند . چیرهای به هم پیوسته و دایرهای باید دارای مفتولهای فوقانی و تحتانی با اندازه و کیفیت یکسان باشد .تبصره 9 : اگر ارتفاع چیر بیش از 910 میلیمتر باشد ، الزامات استاندارد انگلیسی حتما باید برآورده گردد .

ابعاد :

 ابعاد پیشنهادی اسپیسر و چیر :

بازه استاندارد اسپیسر ها باید برای پوشش اسمی 91 تا 51 میلیمتر باشد . بازه استاندارد چیرها باید برای ارتفاعهای 51 تا 200 میلیمتر باشد تبصره : چنانچه در استاندارد BS 8110-1:1997 جدول 315 بیان شده است ، 91 میلیمتر پوشش میتواند جایی استفاده گردد که حداکثر اندازه اسمی سنگدانه ها بیش از 91 میلیمتر نباشد .

 خطای مجاز ابعاد اسپیسرها

خطای مجاز ابعاد اسپیسرها تا پوشش/ ارتفاع 51 میلیمتر باید 9 میلیمتر، و برای پوشش/ ارتفاع بیش از 51 میلیمتر 2 میلی متر باشد .

 خطای مجاز چیرها :

خطای مجاز چیرها باید 2 میلی متر باشد . برای چیرهای پیوسته و دایرهای که ابعاد پوشش اسمی به وسیله یک عنصر طولی ایجاد میشود ، هر عنصر مهار جانبی نباید بیش از 3 میلیمتر نسبت به آن بیرون زدگی داشته باشد .

 تعیین ابعاد پوشش

ابعاد پوشش اسمی اسپیسر باید همواره روی آن درج شود . هرجا که امکان پذیر باشد ، به عنوان بخشی از فرآیند ساخت  ابعاد پوشش اسمی باید روی اسپیسر نشان داده شود .

تبصره : اسپیسرهای تک پوششی مناسب تر هستند .

حداکثر تعداد پوششهای هر اسپیسر باید 2 باشد که این مقادیر باید به وضوح روی آن درج شوند .

 اسپیسر گیره دار

با توجه به اینکه ابعاد اسپیسرهای گیره دار با توجه به نحوه قرارگیری تفاوت خواهد کرد ، باید با بند 9 مطابقت داشته باشند  

پایداری :

 پایداری اسپیسر گیره دار نسبت به اسپیسر گیره دار دایره ای باید به وسیله شعاع چرخشی حداقل 1 میلیمتر بزرگتر از پوشش مورد نیاز ، چه به موازات آرماتور مسلح کننده و چه عمود بر آن ، تامین شود .

 اسپیسر های دایره ای گیره دار به حداقل شعاع دوران عمود بر میلگرد نیازی ندارند ، چرا که پایداری به وسیله طول برجستگی موازی با میلگرد که باید بیشتر از نصف پوشش لازم باشد،تامین میشود حداکثر تغییر شکل مجاز برای اسپیسرها و چیرها باید 9 میلیمتر باشد .